Konsten att planera och kombinera en ”svengelsk” möhippa

Att planera en möhippa kanske inte låter särskilt svårt, men släng in det faktum att den blivande bruden precis flyttat hem till Sverige igen efter 10 år i England, att en brudtärna bor på annan ort i Sverige och en i brudens gamla stad i England, samt att de påtänkta gästerna bor i båda ovannämnda länderna. Hur gör man då för att få det att gå ihop? Tro inte att en möhippa planerar sig själv… nyckeln till succé i det här fallet är noggrann planering!

Först och främst så gäller det att börja planera i tid. När det handlar om att få ihop gäster från två olika länder så är det viktigt att förbereda, då minst hälften av gästerna kommer behöva resa för att ta sig till möhippan. Ge gästerna olika alternativ för datum då möhippan kan tänkas äga rum, och välj det datumet då flest kan komma. Tyvärr handlar det då ibland om att prioritera, och en barndomsvän kan behövas väljas bort för att lyckas få med den blivande brudens mamma eller syster.

möhippa

I vårt fall valde vi att ”mötas i mitten” för att göra det så rättvist som möjligt för alla inblandade. Kulturen och synen på möhippor i England är väldigt annorlunda mot den i Sverige, och de flesta engelsmän är beredda på att behöva resa och vara borta en hel helg för en möhippa. Därför fick de från England flyga över från Manchester till Köpenhamn (billigt med EasyJet) medan svenskarna tog tåget, och så möttes vi i Sveriges nästan mest sydliga stad – Malmö.

För att få så många som möjligt att komma så räknade vi ut en ungefärlig budget för resa, hotellrum (vi delade två och två), middag, aktiviteter, etc. På så vis kunde folk tacka ja eller nej lättare, och vi brudtärnor kunde fortsätta vår planering i mer detalj när vi visste det totala antalet gäster.

Så vad gör man på en möhippa i Malmö, och hur kombinerar man den galna kulturen av engeska möhippor, med den mer lugna, svenska varianten?
Nedan är mina 6 bästa tips till hur man planerar en lyckad möhippa!

möhippa utstyrselSkattjakt för ”something old, something new, something borrowed, something blue”

1. En rolig utstyrsel är ett måste!
Man har bara en möhippa i livet (förhoppningsvis!) så det gäller att göra den minnesvärd, och olik alla andra lördagar och pubrundor i ens liv. Börja därför dagen med att överraska den blivande bruden med skojiga accessoarer som hon sedan kan spara och skratta åt i framtiden.

2. Det handlar inte bara om att supa sig fulla (hör ni det, killar och era så kallade svensexor?!)
Planera in olika aktiviteter under hela dagen som alla inblandade kan tänkas gilla, men huvudsakligen den blivande bruden. Gör upp ett schema (hemligt för huvudpersonen såklart) men tillåt extra tid för att undvika stress.

3. Det ska vara lite pinsamt, men på ett roligt sätt – inte elakt!
Ge bruden olika utmaningar att klara under dagen. De tre utmaningarna vi kokade ihop var för bruden att samla äktenskapsråd från främlingar, att gå på skattjakt efter ”something old, something new, something borrowed, something blue”, samt att hitta alternativa vigselringar ifall hon skulle tappa bort de riktiga (a la Fyra Bröllop och En Begravning).

möhippa Malmö DansakademiSamba på Malmö Dansakademi

4. En huvudaktivitet räcker gott och väl
Pengarna försvinner lätt under en sådan här dag, så ha fokus på en huvudaktivitet som kostar – resten kan man vara påhittig och klura ihop själva.

5. Glöm inte anledningen till ståhejet
Det handlar i grund och botten om att fira att bruden hittat sin Mr Right, så glöm inte att det faktiskt är det ni firar. Var inte rädd att fråga den blivande mannen om saker som kan få dagen att bli extra personlig. Att snickra ihop ett hemmagjort Mr & Mrs quiz eller liknande kan därför vara uppskattat.

6. Research är viktigt
Att flänga runt från bar till bar kan vara kul, men har möhippan lite av ett tema så kan det vara extra roligt och minnesvärt med en restaurang, bar eller klubb som speglar detta.

champagne picnic

Vårt schema såg ut på följande vis:

10.00 Tillpiffning av bruden med slöja och hela baletten. Redo för 3 stycken utmaningar på stan!

12.30 Danslektion i Samba på Malmö Dansakademi.

14.30 Picnic-lunch med champagne i Pildammsparken – inklusive Mr & Mrs quiz.

16.30 Tillbaka till hotellet för egentid och tillpiffning inför kvällen.

18.00 Drinkar i hotellets vinlounge, med ännu fler hemmagjorda och personliga utmaningar till bruden.

19.30 Middag på italienska restaurangen Epicure i centrala Malmö.

23.00 Paaaarty och dans på Moriska Paviljongen där det var Karibiskt/Latino-tema med härlig svänga-på-höfterna-musik – perfekt efter vår lektion i Samba tidigare under dagen.

Det slutade med att denna möhippa blev 18 timmar lång, och tack vare vår planering och vårt dagsschema så kände alla att de fick ut det mesta utav dagen. Bruden var lycklig, och den dokumenterade dagen blev en fin present i form av en scrapbook från oss brudtärnor till bruden kvällen innan hennes stora dag.

picnic i pildammsparken

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *